Problem z liczeniem a matematyka na maturze. Choroba, która może przekreślać szanse młodzieży
Obowiązkowy egzamin z matematyki na maturze wielu uczniom spędza sen z powiek, jednak pod górkę mają ci, którym z matematyką nie po drodze ze względu na zaburzoną zdolność wykonywania działań arytmetycznych. O problemy uczniów z dyskalkulią pytał dyrektora CKE Rzecznik Praw Obywatelskich.
Problem pojawił się po skargach uczniów z dyskalkulią oraz ich rodziców na trudności z uczeniem się matematyki, które powodują, że uzyskanie pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym jest wręcz niemożliwe.
Dlaczego dyskalkulię należy traktować poważnie
Dyskalkulia to
specyficzne zaburzenie rozwojowe, które utrudnia poruszanie się w świecie liczb
, wpływa na umiejętności matematyczne, utrudniając zrozumienie i przetwarzanie informacji liczbowych czy wykonywanie nawet prostych obliczeń.
Nie ma nic wspólnego z lenistwem, brakiem zdolności czy niechęcią do nauki, lecz wynika z różnic w pracy mózgu.
Osoby z dyskalkulią mogą mieć trudności z nauką matematyki, rozwiązywaniem zadań, zdawaniem egzaminów, co
może utrudniać osiągnięcia edukacyjne na każdym etapie nauki.
Rodzice zgłaszający się do RPO martwią się, że dyskalkulia może wręcz zamknąć ich dzieciom drogę do kształcenia na poziomie wyższym mimo ich uzdolnień w innych obszarach.
RPO do CKE – jaki jest wynik zdawalności?
Zgodnie z Komunikatem Dyrektora CKE z 20 sierpnia 2024 r., uczniowie, którzy mają opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej potwierdzającą trudności w uczeniu się w postaci dyskalkulii mogą liczyć na dostosowanie warunków egzaminu – ale nie jego formy.
„Głównym udogodnieniem jest zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się” – czytamy na stronie RPO.
Według uczniów i rodziców, którzy zwróciły się do Rzecznika, takie udogodnienie jest niewystarczające. Zastępca RPO Valeri Vachev zwrócił się do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Roberta Zakrzewskiego o udostępnienie informacji na temat zdawalności egzaminów przez uczniów z dyskalkulią, z wyszczególnieniem kategorii zadań zamkniętych i otwartych. Chodzi o grupę uczniów z ostatnich z lat 2021-2024.
Jak wypadają uczniowie z dyskalkulią na tle innych?
Jak czytamy w odpowiedzi dyrektora CKE, przygotowane ogólne wytyczne stanowią bazę do corocznego przygotowywania szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych w arkuszu egzaminacyjnym – również ocenianiem tych zadań zajmują się delegowani eksperci.
„Analiza wyników egzaminu maturalnego z matematyki z lat 2021-2024 pokazuje, że to właśnie zadania zamknięte pozwalają uzyskać zdającym większość ze zdobytych przez nich punktów. Fakt ten bezsprzecznie dowodzi, że to z zadaniami zamkniętymi zdający radzą sobie dużo lepiej niż z zadaniami otwartymi” – czytamy w komunikacie CKE.
Z przedstawionych danych wynika, że do egzaminu maturalnego przystępuje kilkaset osób ze stwierdzoną dyskalkulią. W 2021 było to 634 osób, w pozostałych latach ponad 800 rocznie. Wszyscy uzyskali wynik powyżej 0% (co zdarza się uczniom be opinii o dyskalkulii).
Ponadto absolwenci z dyskalkulią osiągali maksymalną liczbę punktów za egzamin (poza absolwentami technikum z 2023 r., tam wartość najwyższa wyniosła 91%). Parametrami, które różnicują obie grupy zdających, są średnia i mediana (niższe dla osób z dyskalkulią. Zdawalność tej grupy uczniów oscyluje w granicach 50%, w roku 2024 zdający z dyskalkulią osiągnęli wynik 66%.
Źródło: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Zobacz także:
Do kogo po pomoc, gdy w szkole nie ma psychologa? Są problemy z obowiązkiem ustawowym
Nowy warunek w świadczeniu 800+ dla rodziców. Rząd zmienił zasady przyznawania świadczenia
Czy szkoły są gotowe na trudne tematy? Program edukacji zdrowotnej został opublikowany