Czy dziecko w 2. klasie może posługiwać się patyczkami, kiedy liczy? Podstawa programowa
Poziom umiejętności, które dziecko nabywa w pierwszych latach swojej edukacji, czasem martwi rodziców. Kiedy powinno umieć płynnie czytać? A kiedy liczyć bez żadnych pomocy dydaktycznych?
Na jednej z grup zrzeszających rodziców dzieci klas 1-3 mama chłopca chodzącego do 2. klasy zapytała, czy to jest w porządku, że jej dziecko liczy jeszcze na patyczkach.
Co powinno umieć dziecko w 2. klasie szkoły podstawowej?
Na jednej z facebookowych grup dla rodziców, pojawiło się pytanie: "Czy uczeń klasy drugiej musi umieć dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić do 50, czy nawet do 100 w myślach? Mój syn podpiera się patyczkami lub rysuje sobie z boku zeszytu kreski, ale zastanawiam się, czy to jest jeszcze w normie. Jego koledzy liczą już w pamięci ”.
A co na to podstawa programowa? Rodzice dzieci z młodszych klas powinni być świadomi, że uczniowie na tym etapie, mają 3 lata, by opanować dany materiał. To nie jest tak, że w pierwszej klasie dziecko powinno poznać wszystkie litery, w drugiej składać je w wyrazy, a w trzeciej płynnie czytać. Po prostu, po 3. klasie powinno już płynnie czytać.
Pamiętajmy jednak, że dzieci rozwijają się w różnym tempie i może być tak, że tę umiejętność opanuje już 6-latek. A jeśli dziecku uda się to w wieku 9 lat, to też jest wszystko w porządku.
"Może, a nawet musi, jeśli tego potrzebuje”
Wracając do pytania zadanego przez zatroskaną mamę 2-klasisty. Oto, co odpowiedzieli jej internauci:
-
"Po pierwsze,
patrz na syna/dziecko, nie na wymogi w szkole
. Po drugie, dobrze, gdyby syn potrafił wszystko to, co w klasach 1-3, pod koniec 3. klasy szkoły podstawowej. Tak jest w podstawie programowej”.
-
"
Wszystko to kwestia indywidualna
. Mój 6-latek mnoży i dzieli na dużych liczbach, dodaje i odejmuje od roku, zna się też na zegarze, a to też 2 klasa dopiero. Wszystko zależy od predyspozycji”.
-
"
Moja córka w połowie 3. klasy liczyła na palcach
. I nagle jej coś przeskoczyło w głowie i zaczęła dostawać 6-ki, bo najszybciej liczyła. Za pierwszym razem myślałam, że to pomyłka, że cala klasa dostała 6-ki. Ale okazało się, że faktycznie liczy wszystko szybko w pamięci. Potem zawsze była najlepsza z matematyki”.
-
"
W klasach 1-3 nie ma programu do zrealizowania w konkretnej klasie.
Program nauki jest rozłożony na 3 lata i w tym czasie uczeń powinien opanować materiał”.
- "Chodzi o ucznia klasy 2. szkoły podstawowej? Może liczyć nawet na palach u nóg, jeśli potrzebuje takiego wsparcia!”.
Co powinno umieć dziecko po 3. klasie?
W zasadzie, internauci wyczerpali temat. Jeśli chodzi o podstawę programową dla klas 1-3 szkół podstawowych, to jest ona bardzo obszerna i nie sposób jej tu w całości zacytować. Można znaleźć ją pod tym linkiem . A oto niektóre elementy. Uczeń:
- Uważnie słucha wypowiedzi innych oraz tekstów czytanych przez nauczyciela, kolegów i je rozumie.
- Czyta głośno i po cichu ze zrozumieniem; wyciąga wnioski.
- Wskazuje w tekście odpowiedni fragment i argumentuje swój wybór.
- Recytuje wiersze z uwzględnieniem: intonacji, siły głosu, tempa, pauz, akcentu logicznego oraz krótkie fragmenty prozy.
- Tworzy swobodnie kilkuzdaniowe ustne i pisemne wypowiedzi na określony temat.
- Zna alfabet, potrafi wskazać różnicę między głoską i literą.
- Dzieli wyrazy na sylaby.
- Wyróżnia wyrazy w zdaniach i zdania w tekście.
- Liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1.
- Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100.
- Rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka.
- Pamięciowo mnoży i dzieli liczby w zakresie tabliczki mnożenia.
- Dokonuje obliczeń kalendarzowych (pełne miesiące).
- Wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny).
A to tylko niektóre umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej. A jest jeszcze edukacja społeczno-przyrodnicza, muzyczna, plastyczna... Dziecko do końca 3. klasy musi – i jest w stanie – opanować naprawdę ogrom wiedzy. Ale każde w swoim własnym tempie.
Zobacz także:
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia? Te sposoby powinien znać każdy rodzic
Matka opublikowała w sieci oceniony sprawdzian swojego syna. Internauci oburzeni